ARTIST
アーティスト
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マレク・ヤノフスキ(指揮)
伝統的なドイツ音楽における偉大な巨匠の一人として、ワーグナー、シュトラウス、ブルックナー、ブラームス、ヒンデミット、新ウィーン楽派の演奏で全世界に知られており、これらのレパートリーにおいて広範で優れた録音がある。ベルリン放送交響楽団とのワーグナー・オペラのチクルスは、演奏会形式によるオペラの新しいスタンダードとなった。ペンタトーン・レーベルによるライブ録音は、BBCミュージック・マガジンによって「これぞ21世紀『リング』のサウンドだ」と評されている。
Marek Janowski(Conductor)
One of the great masters of the music of the German tradition, Marek Janowski is recognised throughout the world for his interpretation of Wagner, Strauss, Bruckner, Brahms, Hindemith and the Second Viennese School, and has an extensive and distinguished discography in this repertoire. His Wagner opera cycle with the Rundfunk- Sinfonieorchester Berlin was held to have set a new standard of performance in concertante opera. BBC Music Magazine called the live recording on Pentatone “the sound of a Ring for the 21st century."
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世界の一流オーケストラの間でも傑出した評価を得ており、定期的に共演しているオーケストラには、ベルリン・フィルハーモニー管弦楽団、ドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団、ケルンWDR交響楽団、NDRエルプフィルハーモニー管弦楽団、バイロイト祝祭管弦楽団、ブダペスト祝祭管弦楽団、チューリッヒ・トーンハレ管弦楽団、スイス・ロマンド管弦楽団、フランス放送フィルハーモニー管弦楽団、オスロ・フィルハーモニー管弦楽団、NHK交響楽団、東京のオペラの森(現:東京・春・音楽祭)の他、アメリカではサンフランシスコ交響楽団、シカゴ交響楽団、ワシントン・ナショナル交響楽団等がある。
国際的に通用するオーケストラを作り上げる手腕が評価され、音楽監督や首席指揮者として引く手あまたである。ドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団の首席指揮者及び芸術監督を、最近では2019~23年まで、それ以前は2001~03年まで務め、来シーズンには多くのプロジェクトに客演指揮者として戻ってくる。その前は2002~16年までベルリン放送交響楽団の芸術監督、2000~05年はモンテカルロ・フィルハーモニー管弦楽団の音楽監督を務めた。1984~2000年にかけてはフランス放送フィルハーモニー管弦楽団の音楽監督として、同楽団をフランス国内だけでなく世界でも群を抜いたオーケストラに育て上げた。そのパリでの地位に加えて、1986~90年はケルン・ギュルツェニヒ管弦楽団の首席指揮者、1997~99年にはベルリン・ドイツ交響楽団の首席客演指揮者も務めている。
ワルシャワに生まれ、ドイツで教育を受け、アシスタント指揮者としてアーヘン、ケルン、デュッセルドルフ、ハンブルクを経て、フライブルク・イム・ブライスガウ(1973~75年)やドルトムント(1975~79年)で音楽総監督の地位に就いた。ドルトムント時代に急速に評判を上げ、いくつものヨーロッパの主要な歌劇場に指揮者として招かれるようになった。1970年代後半から、世界的に名を知られたあらゆる歌劇場で定期的に客演しており、それはニューヨークのメトロポリタン歌劇場からミュンヘンのバイエルン国立歌劇場、シカゴやサンフランシスコからハンブルク、ウィーンやベルリンからパリにまで及ぶ。90年代からは、ドイツの偉大な交響曲レパートリーに集中するようになり、非常に高い評価を受けている。
40年にわたって築き上げられた優れた録音の中には、ドレスデン・シュターツカペレとのワーグナー《リング》チクルス(1980~83年)の記念碑的な収録がある。その他にも、ペンタトーンに収録されたスイス・ロマンド管弦楽団とのブルックナー・チクルス等、いくつものオペラ全集や交響曲チクルスの録音があり、その多くが国際的な賞を受賞している。さらにペンタトーンからのリリースには、リーゼ・ダヴィドセンやアンドレアス・シャーガー、フランクフルト放送交響楽団やライプツィヒ放送交響楽団と収録したウェーバー《魔弾の射手》、ケルンWDR交響楽団と収録したベートーヴェンの交響曲第5番と第6番等の他、最近ではドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団と収録したシューベルトの交響曲《未完成》や《ザ・グレート》等がある。また、モンテカルロ・フィルハーモニー管弦楽団とトランシルヴァニア国立フィルハーモニー合唱団、フレディ・デ・トマーゾを筆頭にレスター・リンチ、サイオア・エルナンデス等、豪華キャストによるヴェルディ《仮面舞踏会》は5つ星の評価を受け、BBCミュージック・マガジン2023年9月号のオペラ・チョイスに選ばれた。
国際的に通用するオーケストラを作り上げる手腕が評価され、音楽監督や首席指揮者として引く手あまたである。ドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団の首席指揮者及び芸術監督を、最近では2019~23年まで、それ以前は2001~03年まで務め、来シーズンには多くのプロジェクトに客演指揮者として戻ってくる。その前は2002~16年までベルリン放送交響楽団の芸術監督、2000~05年はモンテカルロ・フィルハーモニー管弦楽団の音楽監督を務めた。1984~2000年にかけてはフランス放送フィルハーモニー管弦楽団の音楽監督として、同楽団をフランス国内だけでなく世界でも群を抜いたオーケストラに育て上げた。そのパリでの地位に加えて、1986~90年はケルン・ギュルツェニヒ管弦楽団の首席指揮者、1997~99年にはベルリン・ドイツ交響楽団の首席客演指揮者も務めている。
ワルシャワに生まれ、ドイツで教育を受け、アシスタント指揮者としてアーヘン、ケルン、デュッセルドルフ、ハンブルクを経て、フライブルク・イム・ブライスガウ(1973~75年)やドルトムント(1975~79年)で音楽総監督の地位に就いた。ドルトムント時代に急速に評判を上げ、いくつものヨーロッパの主要な歌劇場に指揮者として招かれるようになった。1970年代後半から、世界的に名を知られたあらゆる歌劇場で定期的に客演しており、それはニューヨークのメトロポリタン歌劇場からミュンヘンのバイエルン国立歌劇場、シカゴやサンフランシスコからハンブルク、ウィーンやベルリンからパリにまで及ぶ。90年代からは、ドイツの偉大な交響曲レパートリーに集中するようになり、非常に高い評価を受けている。
40年にわたって築き上げられた優れた録音の中には、ドレスデン・シュターツカペレとのワーグナー《リング》チクルス(1980~83年)の記念碑的な収録がある。その他にも、ペンタトーンに収録されたスイス・ロマンド管弦楽団とのブルックナー・チクルス等、いくつものオペラ全集や交響曲チクルスの録音があり、その多くが国際的な賞を受賞している。さらにペンタトーンからのリリースには、リーゼ・ダヴィドセンやアンドレアス・シャーガー、フランクフルト放送交響楽団やライプツィヒ放送交響楽団と収録したウェーバー《魔弾の射手》、ケルンWDR交響楽団と収録したベートーヴェンの交響曲第5番と第6番等の他、最近ではドレスデン・フィルハーモニー管弦楽団と収録したシューベルトの交響曲《未完成》や《ザ・グレート》等がある。また、モンテカルロ・フィルハーモニー管弦楽団とトランシルヴァニア国立フィルハーモニー合唱団、フレディ・デ・トマーゾを筆頭にレスター・リンチ、サイオア・エルナンデス等、豪華キャストによるヴェルディ《仮面舞踏会》は5つ星の評価を受け、BBCミュージック・マガジン2023年9月号のオペラ・チョイスに選ばれた。
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Marek Janowski enjoys an outstanding reputation amongst the premier orchestras across the globe and regularly works with orchestras such as the Berlin Philharmonic, Dresden Philharmonic Orchestra, WDR Symphony Orchestra Cologne, NDR Elbphilharmonie Orchestra, Bayreuth Festival and Orchestra, Budapest Festival Orchestra, Tonhalle-Orchester Zürich, Orchestre de la Suisse Romande, Orchestre Philharmonique de Radio France, Oslo Philharmonic, NHK Symphony Orchestra, Tokyo Opera Nomori and in the USA, the San Francisco Symphony, Chicago SO, National Symphony Orchestra amongst others.
Lauded for his ability to create orchestras of international standing, he has been sought after as Music Director and Chief Conductor. Most recently, he was Chief Conductor and Artistic Director of the Dresden Philharmonic Orchestra, both from 2019 to 2023 and beforehand from 2001 to 2003, and will return as guest conductor for a number of projects in the coming seasons. Previously, from 2002 until 2016 he was Artistic Director of the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin and from 2000 to 2005 he served as Music Director of the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo. Between 1984 and 2000, as Music Director of the Orchestre Philharmonique de Radio France, Marek Janowski took the orchestra to a position of pre-eminence in France, as well as abroad. From 1986 to 1990, in addition to his position in Paris, Janowski held the title of Chief Conductor of the Gürzenich- Orchester in Cologne and between 1997 and 1999, he was also First Guest Conductor of the Deutsches Symphonie- Orchester Berlin.
Born in Warsaw and educated in Germany, Marek Janowski’s artistic path led him from Assistant positions in Aachen, Cologne, Düsseldorf and Hamburg to his appointment as General Music Director in Freiburg im Breisgau (1973-75) and Dortmund (1975-79). Whilst in Dortmund, his reputation grew rapidly, and he was invited to conduct in many of Europe’s leading opera houses. He has been a regularguest at every world-renowned opera house since the late 1970s, from the Metropolitan Opera New York to the Bayerischer Staatsoper Munich; from Chicago and San Francisco to Hamburg; from Vienna and Berlin to Paris. From the 1990s on, Janowski began to concentrate on the great German symphonic repertoire for which he enjoys an outstanding reputation.
Janowski’s distinguished discography, built over the past 40 years, includes the iconic recording of the Wagner’s Ring Cycle with the Staatskapelle Dresden (1980-83). It also includes several other complete operas and symphonic cycles, such as his Bruckner cycle with the Orchestre de la Suisse Romande, recorded for Pentatone, many of which have been awarded international prizes. Further acclaimed releases on Pentatone include Carl Maria von Weber’s ‘Der Freischütz’, recorded alongside Lise Davidsen and Andreas Schager as well as the Frankfurt Radio Symphony and MDR Rundfunkchor Leipzig, Beethoven symphonies Nos. 5 & 6 with WDR Symphony Orchestra and, most recently, Schubert’s Unfinished and Great symphonies with Dresden Philharmonic Orchestra. Verdi’s ‘Un ballo in maschera’ with the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, the Transylvania State Philharmonic Choir, and a stellar cast, headed by Freddie De Tommaso, Lester Lynch and Saioa Hernández received 5 star reviews and was recently selected as the Opera Choice in the September 2023 issue of BBC Music Magazine.
Lauded for his ability to create orchestras of international standing, he has been sought after as Music Director and Chief Conductor. Most recently, he was Chief Conductor and Artistic Director of the Dresden Philharmonic Orchestra, both from 2019 to 2023 and beforehand from 2001 to 2003, and will return as guest conductor for a number of projects in the coming seasons. Previously, from 2002 until 2016 he was Artistic Director of the Rundfunk-Sinfonieorchester Berlin and from 2000 to 2005 he served as Music Director of the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo. Between 1984 and 2000, as Music Director of the Orchestre Philharmonique de Radio France, Marek Janowski took the orchestra to a position of pre-eminence in France, as well as abroad. From 1986 to 1990, in addition to his position in Paris, Janowski held the title of Chief Conductor of the Gürzenich- Orchester in Cologne and between 1997 and 1999, he was also First Guest Conductor of the Deutsches Symphonie- Orchester Berlin.
Born in Warsaw and educated in Germany, Marek Janowski’s artistic path led him from Assistant positions in Aachen, Cologne, Düsseldorf and Hamburg to his appointment as General Music Director in Freiburg im Breisgau (1973-75) and Dortmund (1975-79). Whilst in Dortmund, his reputation grew rapidly, and he was invited to conduct in many of Europe’s leading opera houses. He has been a regularguest at every world-renowned opera house since the late 1970s, from the Metropolitan Opera New York to the Bayerischer Staatsoper Munich; from Chicago and San Francisco to Hamburg; from Vienna and Berlin to Paris. From the 1990s on, Janowski began to concentrate on the great German symphonic repertoire for which he enjoys an outstanding reputation.
Janowski’s distinguished discography, built over the past 40 years, includes the iconic recording of the Wagner’s Ring Cycle with the Staatskapelle Dresden (1980-83). It also includes several other complete operas and symphonic cycles, such as his Bruckner cycle with the Orchestre de la Suisse Romande, recorded for Pentatone, many of which have been awarded international prizes. Further acclaimed releases on Pentatone include Carl Maria von Weber’s ‘Der Freischütz’, recorded alongside Lise Davidsen and Andreas Schager as well as the Frankfurt Radio Symphony and MDR Rundfunkchor Leipzig, Beethoven symphonies Nos. 5 & 6 with WDR Symphony Orchestra and, most recently, Schubert’s Unfinished and Great symphonies with Dresden Philharmonic Orchestra. Verdi’s ‘Un ballo in maschera’ with the Orchestre Philharmonique de Monte-Carlo, the Transylvania State Philharmonic Choir, and a stellar cast, headed by Freddie De Tommaso, Lester Lynch and Saioa Hernández received 5 star reviews and was recently selected as the Opera Choice in the September 2023 issue of BBC Music Magazine.
出演公演
PARTICIPATING PERFORMANCES
20240327
東京文化会館 大ホール
東京春祭ワーグナー・シリーズ vol.15
《トリスタンとイゾルデ》(演奏会形式/字幕付)
20240327
Tokyo Bunka Kaikan Main Hall
Tokyo-HARUSAI Wagner Series vol.15
"Tristan und Isolde"(Concert Style/With Subtitles)
20240330
東京文化会館 大ホール
東京春祭ワーグナー・シリーズ vol.15
《トリスタンとイゾルデ》(演奏会形式/字幕付)
20240330
Tokyo Bunka Kaikan Main Hall
Tokyo-HARUSAI Wagner Series vol.15
"Tristan und Isolde"(Concert Style/With Subtitles)
20240407
東京文化会館 大ホール
The 20th Anniversary
ワーグナー『ニーベルングの指環』ガラ・コンサート
20240407
Tokyo Bunka Kaikan Main Hall