ARTIST
アーティスト
アーティスト
ARTIST
オディール・オーボワン(ヴィオラ)
パリ国立高等音楽院を卒業。フランス外務省よりラヴォアジエ研究奨学金、文化省より助成金を得てイェール大学(米国)に留学した後、クレモナ(イタリア)のシュタウファー財団でブルーノ・ジュランナに師事、ローマのヴァレンティーノ・ブッキ国際音楽コンクールで受賞した。
今日の音楽に関心を寄せ、ピエール・ブーレーズが監督するアンサンブル・アンテルコンタンポランのソリストとなり、彼とともに20世紀を代表するいくつかの主要作品を初演した。例えばアヴィニョン音楽祭でブーレーズ作曲の無伴奏ヴィオラのための《アンテーム》、またドイツ・グラモフォンに《ル・マルトー・サン・メートル》を録音した。2021年には、ブーレーズとの長年にわたる共同作業の集大成として、無伴奏ヴィオラと電子音楽のための《アンテーム2》を、フィラルモニ・ド・パリで初演した。
今日の音楽に関心を寄せ、ピエール・ブーレーズが監督するアンサンブル・アンテルコンタンポランのソリストとなり、彼とともに20世紀を代表するいくつかの主要作品を初演した。例えばアヴィニョン音楽祭でブーレーズ作曲の無伴奏ヴィオラのための《アンテーム》、またドイツ・グラモフォンに《ル・マルトー・サン・メートル》を録音した。2021年には、ブーレーズとの長年にわたる共同作業の集大成として、無伴奏ヴィオラと電子音楽のための《アンテーム2》を、フィラルモニ・ド・パリで初演した。
Odile Auboin(Viola)
Odile Auboin graduated from the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse (CNSMDP) in Paris. She received a Lavoisier Research Fellowship from the French Ministry of Foreign Affairs and a grant from the Ministry of Culture to study at Yale University (USA). She then perfected her training with Bruno Giuranna at the Stauffer Foundation in Cremona (Italy) and was awarded the International Competition Contest Valetnino Bucchi in Rome.
続きを見る
ジェルジュ・クルターグ、ぺーテル・エトヴェシュ、ジョージ・ベンジャミン、マルコ・ストロッパといった20世紀後半の偉大な作曲家たちだけでなく、新しい世代の作曲家たちとも緊密に協力し、その作品の多くを初演している。
フランス国内外の音楽シーンで活発に活動しており、ソリストあるいは室内楽奏者として数えきれないほどのコンサート・シーズンや音楽祭に定期的に招かれている。また、今後3年間(2022~24年)における「ジェネラシオン・スペディダム」クラシック・アーティストに任命された。
偏ることなく何にでも興味を抱き、かつ創造的、好奇心の旺盛なアーティストであり、ビジュアル・アーツ、文学、即興、ニュー・テクノロジー等の異なる芸術表現と音楽とをブレンドする複数の分野にまたがる取り組みによって、様々なレパートリーへの独創的なアプローチを展開している。ソロの音楽家に限らず、他のアーティストとの協同プロジェクトに積極的に参加し、ダナ・チョカルリエやパスカル・コンテとの「ラムール・ア・トロワ・タン」、室内楽アンサンブル(フルート、ヴィオラ、ハープのアンタラ三重奏団)、俳優(ドミニク・フロ、フランソワ・マルトゥレ)、即興演奏家(ヴァンサン・セガール、ジェルジュ・クルターグ・ジュニア)、電子音楽やマルチメディアを使ったパフォーマー(ジルベール・ヌノ)等が挙げられる。最近のコラボレーションでは、アーティストと聴衆のために没入感をもたらす機器の創造を模索している(シューベルト再訪-2023-、フラッシュバックを使ったパフォーマンス)。
作曲家、演奏家、音楽学者のグループであるコレージュ・コンテンポランにも参加し、音楽の伝達と創造のための共同プロジェクトの展開に助力、とりわけパリ国立高等音楽院の助教授として、それを推進している。
フランス国内外の音楽シーンで活発に活動しており、ソリストあるいは室内楽奏者として数えきれないほどのコンサート・シーズンや音楽祭に定期的に招かれている。また、今後3年間(2022~24年)における「ジェネラシオン・スペディダム」クラシック・アーティストに任命された。
偏ることなく何にでも興味を抱き、かつ創造的、好奇心の旺盛なアーティストであり、ビジュアル・アーツ、文学、即興、ニュー・テクノロジー等の異なる芸術表現と音楽とをブレンドする複数の分野にまたがる取り組みによって、様々なレパートリーへの独創的なアプローチを展開している。ソロの音楽家に限らず、他のアーティストとの協同プロジェクトに積極的に参加し、ダナ・チョカルリエやパスカル・コンテとの「ラムール・ア・トロワ・タン」、室内楽アンサンブル(フルート、ヴィオラ、ハープのアンタラ三重奏団)、俳優(ドミニク・フロ、フランソワ・マルトゥレ)、即興演奏家(ヴァンサン・セガール、ジェルジュ・クルターグ・ジュニア)、電子音楽やマルチメディアを使ったパフォーマー(ジルベール・ヌノ)等が挙げられる。最近のコラボレーションでは、アーティストと聴衆のために没入感をもたらす機器の創造を模索している(シューベルト再訪-2023-、フラッシュバックを使ったパフォーマンス)。
作曲家、演奏家、音楽学者のグループであるコレージュ・コンテンポランにも参加し、音楽の伝達と創造のための共同プロジェクトの展開に助力、とりわけパリ国立高等音楽院の助教授として、それを推進している。
more read
Her commitment for the music of today led her to become a soloist of the Ensemble intercontemporain directed by Pierre Boulez, with whom she premiered some of the greatest masterpieces of the 20th century, like his Anthèmes for solo viola at the Avignon Festival, and recorded Le Marteau sans Maître for Deutsche Grammophon. She premiered Anthèmes 2 for solo viola and electronics at the Philharmonie de Paris in 2021, as the culmination of her collaborating years with Pierre Boulez.
She has also closely collaborated with the great composers of the second half of the 20th century, such as György Kurtág, Peter Eötvös, George Benjamin and Marco Stroppa, as well as with composers of the new generation, premiering many of their works.
She is highly active on the French and international music scenes and is regularly invited to perform as a soloist or chamber musician in numerous concert seasons and festivals. She has been designated a "Génération Spedidam" Classical Artist for the next three years (2022-2024).
As an eclectic, creative and inquisitive artist, Odile Auboin has developed an original approach to different repertoires, through an interdisciplinary approach that blends music with different forms of artistic expression, such as the visual arts, literature, improvisation and new technologies. She favours collaborative projects with other artists, whether they be solo musicians, as in l’Amour à trois temps (with Dana Ciocarlie and Pascal Contet), chamber music ensembles (the Antara trio, flute, viola and harp), actors (Dominique Frot, François Marthouret), improvisers (Vincent Segal, György Kurtág Jr) or performers in electronic and multimedia creation (Gilbert Nouno). Her latest collaborations have led her to explore the creation of immersive devices for artists and audiences (Schubert revisited -2023-, performances with Flashback).
She joined the Collège Contemporain, a group of composers, performers and musicologists, where she helps to develop collective projects for the transmission and creation of music, which she particularly promotes as an assistant professor at the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris.
She has also closely collaborated with the great composers of the second half of the 20th century, such as György Kurtág, Peter Eötvös, George Benjamin and Marco Stroppa, as well as with composers of the new generation, premiering many of their works.
She is highly active on the French and international music scenes and is regularly invited to perform as a soloist or chamber musician in numerous concert seasons and festivals. She has been designated a "Génération Spedidam" Classical Artist for the next three years (2022-2024).
As an eclectic, creative and inquisitive artist, Odile Auboin has developed an original approach to different repertoires, through an interdisciplinary approach that blends music with different forms of artistic expression, such as the visual arts, literature, improvisation and new technologies. She favours collaborative projects with other artists, whether they be solo musicians, as in l’Amour à trois temps (with Dana Ciocarlie and Pascal Contet), chamber music ensembles (the Antara trio, flute, viola and harp), actors (Dominique Frot, François Marthouret), improvisers (Vincent Segal, György Kurtág Jr) or performers in electronic and multimedia creation (Gilbert Nouno). Her latest collaborations have led her to explore the creation of immersive devices for artists and audiences (Schubert revisited -2023-, performances with Flashback).
She joined the Collège Contemporain, a group of composers, performers and musicologists, where she helps to develop collective projects for the transmission and creation of music, which she particularly promotes as an assistant professor at the Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse de Paris.
出演公演
PARTICIPATING PERFORMANCES
20240408
東京文化会館 小ホール
アンサンブル・アンテルコンタンポラン I
Classics of the 20th Century
20240408
Tokyo Bunka Kaikan, Recital Hall